fredag den 28. september 2012

Karen Vibeke Krøyer 1895-1985

Maleriet er fra 1884 - "Sommerdag paa Skagen Sønderstrand" - og malet af Peder Severin Krøyer. Den tækkelige pige, der står i det flimrende sommerlys og ser ensomt, og misundeligt på de badende, nøgne drenge, kan altså - i virkeligheden - ikke være Krøyers datter, Vibeke. Det kunne man ellers fristes til at tro ved første øjekast.



Midt i disse 'Marie Krøyer - en ægte feminist-tider', og uden endnu at have set filmen, der havde premiere igår, eller for den sags skyld læst bogen, så synes jeg alligevel, at dette maleri er bemærkelsesværdigt og tankevækkende mellem P.S. Krøyers malerier. (Glem bare, for min skyld, de andre romantiske floskler med damer i lyse dragter i pastel fra Sønderstranden!). 

P.S. Krøyer: "Sommerdag paa Skagen Sønderstrand", 1884

Det er selvfølgelig uretfærdigt af mig at tage maleriet frem i forbindelse med datteren Vibeke p.g.a. anakronismen i forhold til hende, da hun altså først blev født i 1895, 11 år senere end maleriet fra 1884; men for mig er det altså af grunde, jeg ikke kan redegøre for,Vibeke, der står der. Lidt forud for sin tid, kan man så sige.

Skilsmissebarn med meget aparte forældre på hver sin side. Den ene en europæisk berømmelse, men også alvorligt psykisk syg manisk, depressiv og dominerende for alt og alle navnlig i de maniske perioder. Den anden formentlig indebrændt, uforløst, dagdrømmende og bitter over fangeskabet i "et dukkehjem"? Det er de forhold, der normalt sætter sig grimme spor i et menneskeliv, men Vibeke gik det vist lige modsat...,men så alligevel er der tegn på, at det gav problemer for?

Hun blev efterladt i Skagen hos sin maniske og tuberkuløse far, da hans sygdom og aggressivitet og manier havde sendt mor Marie i armene på den svenske komponist Hugo Alfvén i 1902 - da var Vibeke 7 år gammel. I centrum af konflikten, hvor farmand holdt fast i Marie i et håbløst ægteskab, og med Elskeren Hugo i Skagen i en særlig form for parterapi for 3, indtil skilsmissen omkring 1906, hvor lillesøsteren/halvsøsteren Margita var kommet til i november 1905.  Hvordan mon lokalsamfundet tog det forløb? Snak i krogene... helt sikkert! Og mere end det, må man formode.

Men Vibeke tog en uventet karriere; studentereksamen, skuespiller, stjerne i flere stumfilm omkring 1. verdenskrig, og så en lang og seriøs journalistkarriere, gift og 2 sønner. Men så endte hun alligevel i Sverige hos sin i 1940 døde mor...og i 1962 døde halvsøster; ensomme til sidst alle 3? mor Marie blev i hvert fald skilt fra Hugo i 30'erne.

Jeg synes, der er noget, der er gået i ring her. De 3 kvinder endte jo i hvert fald gravfæstede samme sted. Men der er flere cirkler.

Husker I Krøyers "epitaf" - maleriet af Skagens Sankt Hans bål. Billedet er fra 1906, men er formentlig en idylisering af bålet året før(, hvis det overhovedet er andet end en fantasi). Her står Vibeke nederst til venstre 10 år gammel (2x11 år siden den "forkerte" Vibeke fra 1884 oven for). På maleriet stod den "forkerte" Vibeke foran en båd, trukket op på stranden. 22 år senere var det mor Marie og hendes nye mand, Hugo Alfvén, der på Sankt Hans-maleriet i baggrunden står foran en båd, trukket op på stranden. jeg bilder mig ind, det har en betydning.

Var det Sankt Hans 1905, ja så var Marie på maleriet gravid med Margita, der som nævnt blev født november 1905.

Tilfældigheder selvfølgeligt, men Vibeke fik jo altså brudt nogle cirkler, som det måske ikke lykkedes moderen, men blev viklet ind i dem igen.

Da halvsøsteren Margita (datter af Marie og Hugo) døde 1962, arvede Vibeke huset i Sverige, som moderen havde været med til at designe og indrette sammen med Alfvén. Da Vibeke døde i 1985 blev cirklen for alvor sluttet; hun deler nu efter sit eget valg gravsten med sin mor og halvsøster på Leksand Kirkegård.

Hvorfor endte hun der hos mor og halvsøsteren? Var der alligevel en skæbnebane, der blev bestemt i Skagen, og led mor og datter til syvende og sidst samme skæbne?

Født 1895, død 1985 - 2 tals rækkefølge byttet om!

1 kommentar:

  1. Jeg har i mellemtiden fået set filmen, der ikke er voldsomt god, men vel nærmest OK. I filmens begyndelse maler Krøyer på billedet jeg har fotograferet, hvor Vibeke i filmen er en 6 år gammel - så anakronisme er udbredt! Bl.a. JP har skrevet, at Vibeke døde barnløs; men det mener jeg nu ikke er rigtigt. Hun var gift med journalist Kai Rudolph Dahl, de boede på Frederiksberg (i hvert fald en overgang), og de fik sønnerne Klaus (1923) og Rolf (1925).

    SvarSlet