mandag den 26. december 2011

Så gal som en taen

Jeg er nu her 2. juledag slet ikke gal - eller vred, som det jo hedder på rigsdansk. Tværtimod. Men jeg har læst i Jens Roligheds Bolbjergbogen (1966), kapitlet om fugle, og deriblandt hættemågen. På mit modermål - hanbomål - fortæller Rolighed i den lidt bedagede bog, var der et udtryk om folk, der var virkelig sure: "Så gal som en taen". Hættemågen hed altså på hanbomål taen (terne).


Meget sigende udtryk! Så gal som en taen!

Det fik mig i hvert fald til at tænke på en sommeraften den 6. juli 2011 ved Oddesund Nord, hvor jeg gik i egne tanker og tog billeder (link) af tyskerbunkers og broen og alt ellers forekommende. Selv med sportsfoto-indstillinger og et toptunet Canon 550EOS er det ikke nemt, at fotografere "en gal taen", især ikke når man hellere vil tage flugten. Her helt uredigeret min fotoserie - lige før jeg tog flugten (og jo, jeg så efter ikke at træde i dens rede):







Udsigt fra gerningsstedet

Ingen kommentarer:

Send en kommentar