mandag den 22. august 2011

Brændevinsgris

I fredags fik jeg omsider fat i en gris. Jeg har ledt efter den et stykke tid. Indvendigt rillet. Nydelige griseører. Forrest sidder trynen - ja, det er faktisk en ordentlig tud! Den rejser børster, men ser alligevel ret hyggelig ud, med sit fjogede grin og - naturligvis - med krølle på halen.








Sød ikke? Jeg glæder mig til at se den med fuld vom. Den stod og så så ensom ud hos en lokal antikvitetshandler. Jeg fik at vide, at den er købt i Sverige - og jeg syntes nok, jeg kendte den et eller andet sted fra.

Det gjorde jeg faktisk også - fra side 107 i Globs Brændevinsbog. Den ligner til forveksling, men Globs har dog hugtænder.

I beskrivelsen side 106 skriver Glob, at hans gris har rødviolette øjne og hvide tænder. Min har klare øjne og ingen tænder. Han skriver også, at grise især er lavet i Danmark, men at de kan være lavet hvorsomhelst i Norden, Tyskland og England.

I Danmark er der ikke lavet glas mig bekendt før tabet af Norge ved freden i 1814. Indtil da havde nordmændene monopol på glas i Danmark.

Holmegaard, der blev grundlagt i 1823, har lavet brændevinsgrise, men vist med blå øjne og vist også med tud i rumpen. På samme måde skulle Aalborg Glasværk operere med med brændevinsgrise med tud i rumpen.

Brændevinsgrisens børster tyder på, at det er et vildsvin. Jeg har hørt, at det er fordi den stammer fra Tyskland, hvor svenskerne adopterede modellen i forbindelse med Trediveårskrigen, der sluttede i 1648. Hvis min gris er svensk giver det et vidt spænd af år, men det er jo ikke sikkert, at det er en gammel gris!

Jeg måtte hoste op med 475 kr., hvilket forekom mig at være billigt, og antikvitetshandleren virkede oprigtig overrasket, da vi fandt prismærket. Natinalmuseets butik har en blå gris, der skulle være en kopi af en finsk gris fra 1700-tallet - den tager de 495 kr. for.

Jeg kunne godt tænke mig at vide lidt mere om den, hvor gammel den er eksempelvis, om den er svensk, men mere info var der altså ikke.

Den ser lidt primitiv ud, måske også lidt hastig gjort, men absolut charmerende. Den kan derfor efter min ringe og ukyndige vurdering være lavet som fyraftensfusk af en svend på et glasværk eller en omvandrende glarmester. Glob anvender ordet søle om "fusk" (= sort arbejde med mesters materialer og værktøj uden hans viden), og det er der også dækning for i ordbogen, og det passer jo egentlig godt til en gris.

Måske nogen derude ved bedre?
Posted by Picasa

Ingen kommentarer:

Send en kommentar