tirsdag den 6. april 2010

Krabbeboller 2

Siden sidst, jeg skrev om krabbeboller, har jeg haft et STORT gennembrud. Lidt for stort faktisk, men jeg slog også med den hånd, jeg plejer at skrive regninger med!
I en krabbebolle - efter mere end 10 års mere eller mindre ørkesløse forsøg - var der selvfølgelig en krabbe. Men den blev flækket lidt for voldsomt og en del for skævt - desværre. Her er et billeder af 1) før, 2) et par klør og 3) rygskjoldet i rimelig pænt, regulært aftryk.

Hele bollen er nu et puslespil i 5 dele. Jeg trøster mig med, at krabben ikke lå så pænt, men var trykket lidt og ikke symmetrisk.
Den gamle stump træ, jeg skrev om sidst, som jeg fandt inden i en krabbebolle, viste sig ved nærmere eftersyn at være med 2 forstenede pæleormegange.

Se her øverst på billedet. Pæleorm er små muslinger, der kan blive knap 1 cm lange. De lever af, og borer sig gennem træ, der er vandmættet. Derfor er de farlige for træskibe (dem var der nu nok ingen af for 25 mio. år siden, hvor de to forstenede fætre er fra). Når pæleormen borer sig frem, forer den gangen med kalk, og det er det, man kan se.
Her er til sammenligning et stykke træ, jeg fandt på stranden i går, 2. påskedag. Det er fuldstændig gennemboret på kryds og på tværs af pæleorm:

Og til slut: Der er andre krabbebollejægere og -samlere ved Astrup Vig. Denne her havde endda fået bid, men var kræsen med snittet og efterlod den på stranden. Som det ses, var der som minimum 1 krabbeklo i. Men ikke godt nok; så den var blevet efterladt. Jeg har tilegnet mig de sørgelige rester. Mere end 25 millioners hårdt forsteningsarbejde, skal ikke sådan smides væk. Fandt også en hel del boller, men alle tomme.
Posted by Picasa

Ingen kommentarer:

Send en kommentar