fredag den 30. april 2010

Gode Nødder

Ja, et navn skulle den have, min nye bjæsk.

Jeg er ikke til smarte markedsføringstricks og udenomssnak. Det er der heller ingen grund til, når man har et godt produkt. Jeg er derfor endt ved det måske lidt kedelige, og vil nogen mene, flade navn; Gode Nødder til min ellers ganske gode hasselnøddebjæsk. Jo, det giver god mening, synes jeg.

Jeg har så sent som i dag arbejdet med de sidste test, der forløb tilfredsstillende, selvom jeg udmattet måtte tage en 'morfar' i lænestolen et par timers tid derefter. Arbejde, arbejde...nå, det skal bestemt ikke være en klagesang det her.

Det er en stor dag, hvor produktet omsider er klart med den endelig recept (husk at bjæsk jo er et lægemiddel!):

1. Grønne hasselnødder  franarres i juli måned de stedlige egern. 2. Dækblade fjernes og nødderne knækkes (ikke helt, men så skallen er ret åben ind til nødden, og her kan man også granske hver enkelt nød for orm, som ikke bør tillades i bjæsk - lad mexicanerne om det!). 3. Så skoldes nødderne grundigt i kogende vand og tørres hurtigt (i ovnen er praktisk) og ellers tildækkede, så der ikke kommer nyt bakteriesnavs på (det kan gå helt galt, hvis denne proces ikke iagttages, viser erfaringerne; der var tab af flere deciliter snaps til følge samt en hel del godt humør! Essensen blev uigennemsigtig og lugtede som et afsyringsmiddel, hvad den nok også var). 4. De skoldede nødder dækkes helt med 'Klar Brøndum' i et absolut tæt glas. 5. Det skal trække en 4-5 måneder. Man skal ryste glasset af og til. 6. Nødder og skaller sies fra og essensen filtreres mindst 2 gange med et par måneders mellemrum. 7. Den store hemmelighed er fortyndingsgraden af essensen: Den skal tyndes 5 gange, er jeg nået frem til, men her er De, kære læser, nød til at være Deres egen ekspert. Det kræver en del test; så nu er De advaret! Lad Deres familie vide, at De ikke gerne forstyrres under dette vigtige arbejde.
Der er efterhånden gennemført adskillige smagninger på diverse intetanende forsøgspersoner, hvor overlevelsesprocenten har været acceptabel. De fleste kan godt lide Gode Nødder, viser det sig. 'Fremragende', var der én, der sagde. Det måtte jeg indrømme; Gode Nødder er fremragende, og det er kun råvaren, der hænger på træerne.

Så mere er der ikke at sige end: Gode Nødder - testet på mennesker!
Posted by Picasa

Ingen kommentarer:

Send en kommentar