mandag den 22. marts 2010

Krabbeboller

Jeg fandt en opskrift på japanske nudler med krabbeboller på madABC.dk, da jeg googlede. Den så da lækker ud, men det var nu ikke lige det, jeg ledte efter (og nej, det var heller ikke bestemte dele af mandlige krabber, der skulle i nudelsuppen!). Det, jeg i virkeligheden gerne ville vide lidt om, er de kalkkonkretioner, som man kan finde på stranden i Østsalling, som man kalder krabbeboller.

Boller fordi de tit er runde som en bolle. Krabbe, fordi de er dannet om, og indeholder krabbefossiler - hvis man altså er meget heldig. Tit er der tilsyneladende ingenting. Nitterne er i meget klart overtal. Jeg finder som regel krabbebollerne tidligt på året - men det er nok fordi færdslen på stranden er begrænset, så der ikke er andre, der har fundet dem. Krabbebollerne vaskes ud af strandskrænterne, hvor der er erosion.

Det er organisk materiale, der er aflejret i havet under iltfattige omstændigheder sammen med materiale fra land - sedimenter  - hvori der danner sig disse konkretioner; hårde bolde af sand, ler og glimmer fra det skandinaviske grundfjeld. Det organiske materiale genererer på en eller anden kemisk måde dannelsen af "bolden". Materialet er fra den oligocæne tidsperiode - ca. 22-34 millioner år siden. Oligocænt glimmerler.


I den her ca. Ø 10 cm krabbebolle, var der noget, der ligner en forstenet jordnød, af dem Supermule spiste i Anders And og Co. Jeg kunne godt tænke mig at se, hvad der er inden i den indre konkretion, men jeg er bange for at ødelægge den ret flotte ydre krabbebolle, så det må jeg nøjes med at gruble over resten af mine dage..

Når jeg har ondt i min tommelfinger i dag, skyldes det, at jeg flækkede et par krabbeboller i går. Der skal slås ret hårdt! Der var dels noget forstenet træ, dels i en aflang krabbebolle en del af en rund kerne, formentlig et vættelys. Ikke super - men ganske fint nok.

Her er det formodede vættelys (den mørke, runde del foroven):

Men den er jo ikke videre dekorativ.

Det var derimod en forstenet pind inde i en aflang krabbebolle. I hvert fald, når man går tæt på.


Der var, som man kan se, nogle helt specielle farver. Udsnittet er fra det øverste af billederne nedenfor.

Jeg kan godt lide, at man kan se sandstrukturen fra konkretionen, og farverne i træstrukturen er jo helt vilde.


[jeg har læst i Danske Forsteninger af Palle Graversen i Natur og Museum nr. 2/1998]

1 kommentar:

  1. Fantastisk læsning. Det er desværre aldrig lykkedes mig, at finde noget der bare ligner dine fund.

    SvarSlet