mandag den 6. juli 2009

Gederams


Lige nu i juli og frem i august blomstrer gederamsen i flokke ved Kilen. Det er en staude, der skyder fra roden og derfor flokmentaliteten.

Den kaldes også ryddeblomst. Det er fordi den dukker op i skovrydninger, ja i bombetomter efter krigen. I Sverige kalder de den for järnvägsblomma, da den blomstrer langs jernbanen gennem de dybe svenske skove.

Det gør den nu faktisk også her. På den ubenyttede del af rangerområdet på stationen i Struer vokser der gederams - og videre øst ud ad banen mod Vinderup. Den kræver lys og forsvinder derfor, når området skygges.

Ud over rodskydningen har den flyvefrø. De dunede frø sidder i en aflang kapsel, som springer og sender frøene afsted. Slår et frø an, er det starten på en koloni. Hvorfor den er så talrig ved Kilen, ved jeg ikke, men flot ser det ud.

Blomsterne stiger opad på strået efterhånden som de springer ud. Bagefter springer frøene ud på samme måde. Blomsterne skulle være gode til bjæsk. det må vi hellere få testet.

2 kommentarer:

  1. Jeg fandt din blog i dag, da jeg sad og surfede på nettet efter billeder af pink Gederams. Jeg vil lave indlæg på min haveblog om de Gederams der vokser i min sommerhushave. Jeg har de vilde pink der har inviteret sig selv ind i haven og så har jeg fundet en hvid variant i en staudeplanteskole.
    Jeg bruger meget tid på at få masser af stauder til at vokse i min have - men haveblomsterglæden har også affødt en interesse for vilde blomster- så jeg har læst dit indlæg her med stor fornøjelse.
    Jeg så lige på nettet at de spæde blade er spiselige - Skuddene koges i vand i få minutter og spises med smør og salt. Det skal jeg da vist lige prøve til sommer.
    hilsen Berit fra Irishaven

    SvarSlet
  2. Kære Berit, tak for din kommentar. Det lyder som en helt igennem nyttig plante! Jeg har set lidt på din blog, og glæder mig til at læse mere, selvom jeg ikke af natur er nogen stor havedyrker.

    SvarSlet